اخبار پاری سن ژرمنجدیدترین اخبار پاری سن ژرمن

مربیِ موفقِ دو دهه قبل دردی از استقلال دوا می‌کند؟

مربیِ موفقِ دو دهه قبل دردی از استقلال دوا می‌کند؟

به گزارش اخبار پاریس ژرمن: گزینه سرمربی‌گری استقلال مربی موفقی بوده است. البته حدود دو دهه قبل! ‏برای ادامه مطلب با اخبار پاری سن ژرمن همراه باشید.

مربیِ موفقِ دو دهه قبل دردی از استقلال دوا می‌کند؟

روز گذشته بسیاری از رسانه‌های ورزشی در ایران خبر دادند که باشگاه استقلال مذاکرات موفقی با «پل لو گن» سرمربی فرانسوی داشته و به احتمال زیاد با این مربی 60 ساله به توافق خواهد رسید.

اما نکته نگران کننده درباره لو گن این است که از آخرین دوران موفق او در مربیگری حدود دو دهه می‌گذرد. آخرین قهرمانی دوران حرفه‌ای او به ۱۶ سال قبل برمی‌گردد. زمانی که در فصل 2007/2008 هدایت پاری سن ژرمن آن زمان را به عهده داشت و توانست قهرمانی در جام اتحادیه فرانسه را تجربه کند.

پاری‌سن ژرمن آن روزها شباهتی به تیم چند سال اخیرش نداشت اما به هر حال قهرمانی در فرانسه موفقیت بزرگی محسوب می‌شد. حالا اما سال‌ها از آن دوران موفق گذشته است و نمی‌شود با کارنامه آن روز توقع موفقیت در امروز را داشت.

یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال درباره این انتخاب گفته بود باید بپذیریم کمتر سرمربی نامداری که اکنون در مارکت اروپا مشغول به فعالیت است، حاضر می‌شود به ایران بیاید و برخی اتفاقات اخیر هم سبب شده گزینه‌های زیادی دست رد به سینه مدیران استقلال بزنند.

اما واقعا گزینه بهتری برای استقلال وجود نداشت؟ برای درک این موضوع شاید بد نباشد ببینیم 16 سال قبل که لو گن توانست پاری‌سن ژرمن را قهرمان لیگ فرانسه کند چه مربیان ایرانی و خارجی در لیگ برتر ایران مشغول به کار بودند.

۱۶ سال قبل چه خبر بوده؟

آن روزها مربیانی مثل امیر قلعه نویی و فرهاد کاظمی، خداداد عزیزی، پرویز مظلومی، زنده یاد محمود یاوری، زنده یاد ناصر حجازی، فیروز کریمی، مجید جلالی، محمد احمدزاده، وینگو بگوویچ، ساموئل دارابینیان، اصغر مدیرروستا، مجید جهانپور، زنده یاد نادر دست نشان، افشین قطبی، اکبر میثاقیان، محمدحسین ضیایی، مارکو اوکتاویو، علی دایی، ابراهیم قاسمپور، لوکا بوناچیچ، غلامحسین پیروانی و زوران جورجویچ در تیم‌های مخلتف لیگ برتری حضور داشتند.

یک مرور اجمالی نشان می‌دهد که از این جمع تنها امیر قلعه نویی و افشین قطبی همچنان سرمربیگری می‌کنند. یعنی مربیانی که آن روزها در ایران بودند هم کاملا از بورس خارج شده‌اند. پس چطور می‌شود امروز از یک مربی که 16 سال پیش در کشور دیگری تیم قهرمان شده است انتظار موفقیت در ایران داشت؟

مثل این است که سپاهان امروز سراغ لوکا بوناچیچ برود و به خاطر افتخارات او در سال 2008 این مربی را به اصفهان برگرداند، آیا مقابل ساختمان باشگاه سپاهان تجمع نمی‌شود؟ آیا هوادار پرسپولیس امروز می‌پذیرد افشین قطبی به صرف اینکه ۱۶ سال پیش یک قهرمانی دراماتیک بدست آورده، دوباره روی نیمکت این تیم بنشیند؟

فقط کارنامه مهم است؟ زمان اهمیت ندارد؟

درباره لو گن نگرانی‌های زیادی وجود دارد. او نزدیک به دو سال است بیکار است. سال 2016 پس از تجربه ناموفق هدایت عمان تصمیم گرفت مربیگری را کنار بگذارد و مدیر فنی تیم ملی نیجریه شود. سپس به ترکیه رفت و دست آخر در دسته اول فرانسه تیم گرفت. اما حالا در آستانه 61 سالگی قرار است به فوتبال ایران بیاید تا احتمالا قبل از بازنشستگی یک چالش جدید را تجربه کند. برای استقلالی‌ها که تجربه کار با مربی جوانی مثل آندره‌آ استراماچونی را دارند کار با لو گن 61 ساله چندان پذیرفتنی نیست.

پرسپولیس یک بار از روی کارنامه، سرمربی خرید و چوبش را خورد؛ مانوئل ژوزه را خاطرتان هست؟ با سابقه 15 قهرمانی در مصر و فوتبال آفریقا به ایران آمد اما یک دهه از افتخاراتش می‌گذشت. آنچه پرسپولیس سفارش داد، یک سرمربی قهرمان بود اما آنچه در تهران تحویل گرفت، پیرمردی فرتوت بود که فقط به استراحت فکر می‌کرد. آیا استقلال هم علاقه‌مند است همان اشتباه پرسپولیس را تکرار کند؟

دیدگاهتان را بنویسید