جدیدترین اخبار پاری سن ژرمن

حرکت هوشمند مهره‌ها؛ کابوسی که آرتتا برای انریکه ساخت

حرکت هوشمند مهره‌ها؛ کابوسی که آرتتا برای انریکه ساخت

به گزارش اخباره پاریس ژرمن: شبی که هر گام لیاندرو تروسار و ریکاردو کالافیوری باعث فروپاشی ساختار پاری سن ژرمن شد تا لوئیز انریکه به برتری آرسنال اعتراف کند. برای ادامه مطلب با اخبار پاری سن ژرمن همراه باشید.

حرکت هوشمند مهره‌ها؛ کابوسی که آرتتا برای انریکه ساخت

در پیروزی 2-0 آرسنال برابر پاری سن ژرمن، شاهد تسلط کامل شاگردان میکل آرتتا و درماندگی لوئیز انریکه بودیم. اتلتیک این بازی را برای تحلیل انتخاب کرده است.

طی چند سال اخیر، میکل آرتتا آرسنال را به تیمی تبدیل کرده است که می‌تواند بر تمام فازهای بازی تسلط داشته باشد. اگر آن‌ها در فرآیند بازی‌سازی تحت فشار قرار بگیرند، از لا به لای حریف عبور می‌کنند و یا توپ را مستقیم ارسال کرده و نبرد هوایی یا توپ دوم را پیروز می‌شوند. اگر رقبای توپچی‌ها دفاع عمیقی داشته باشند، آرسنال با استعداد فردی و الگوهای حمله‌ای خود قادر به شکستن سرسخت‌ترین خطوط دفاعی است. و چنانچه فشار تهاجمی آن‌ها برایشان کرنر به ارمغان بیاورد، با توجه به مهارت بالای آرسنال در ضربات ایستگاهی، حتی بهتر خواهد شد. از طرفی دیگر، آرسنال به طور قاطعانه‌ای بهترین تیم اروپا در زمان عدم مالکیت توپ در جهان است. پرسینگ بالای آن‌ها حریفان را خفه می‌کند، می‌توانند در یک بلوک میانی دفاع کنند و هنگامی که عمیق‌تر عقب می‌نشینند، سازماندهی دفاعی آن‌ها تقریبا غیرقابل نفوذ است. در پیروزی مقابل پاری سن ژرمن، آرسنال با بازی مستقیم از خط دفاع انریکه عبور کرد و با پرس شدید آن‌ها را خفه کرد و سپس در نیمه دوم نیز با دفاع از محوطه جریمه خود، پیروزی را قطعی کرد.

گل‌های آرسنال از سانتر لیاندرو تروسار برای ضربه سر کای هاورتس و یک ضربه ایستگاهی از بوکایو ساکا به ثمر رسید که بدون برخورد با بازیکنی در محوطه جریمه به تور دروازه چسبید. با این حال، نکته کلیدی این است که هر دو گل زمانی به دست آمد که تروسار به فضای خالی رسیده بود، جایی که مهاجم بلژیکی هوشمندانه خود را برای حمله به شکاف‌های بلوک دفاعی پاری سن ژرمن، در بهترین موقعیت قرار داد. در زمان مالکیت توپ، تروسار و هاورتس برای حمایت از خط میانی آرسنال عقب‌نشینی می‌کردند، در حالی که ریکاردو کالافیوری در داخل زمین پرسه می‌زد تا به پیشروی توپ کمک کند. اما از همه مهمتر، پویایی حرکت تیم، فضاهای قابل دسترس برای حمله را ایجاد کرد.

در مقابل سه هافبک میانی لوئیز انریکه، تروسار حرکت خود را برای حمله به فضای خالی در مرکز زمین یا کشاندن یکی از هافبک‌ها به خارج از موقعیت‌شان برای ایجاد فضای خالی برای حمله هم‌تیمی‌هایش، برنامه‌ریزی کرد. در این مثال، پاس توماس پارتی به کالافیوری، دزیره دوئه و وارن زائر امری را مجبور کرد تا به مدافع چپ آرسنال و دکلان رایس نزدیک‌تر شوند. در همان زمان، تروسار به فضای خالی که زائر امری ترک کرده بود، عقب‌نشینی کرد.

در این حالت، کالافیوری تلاش می‌کند با تروسار همکاری داشته باشد. در همان حال نیز پیشروی دکلان رایس به سوی دروازه باعث می‌شود هافبک فرانسوی از میانه زمین دور شود.

حرکات داخل زمین ریکاردو کالافیوری باعث می‌شد دزیره دوئه دائما موقعیتش را تغییر دهد. مدافع ایتالیایی فضایی را برای هم‌تیمی‌هایش خالی می‌کرد و تروسار هم که از این موضوع آگاه بود، به سمت آن فضا حرکت می‌کرد.

تروسار می‌دانست که یا یکی از هافبک‌های پاری سن ژرمن را از جایگاه خود خارج می‌کند یا به دلیل حضور گابریل مارتینلی (خارج از تصویر) که مدافع راست حریف را تحت فشار قرار داده بود، توپ را به صورت آزاد دریافت خواهد کرد. در این صحنه (تصویر پایین)، حرکت تروسار به سمت پست مدافع چپ، ویتینیا را به سمت خط طولی کشاند و در نتیجه کالافیوری در فضای خالی پشت هافبک‌های پاری سن ژرمن قرار گرفت. داوید رایا برای پیدا کردن کالافیوری در یک موقعیت خوب، توپ را به یورین تیمبر ارسال کرد.

یورین تیمبر می‌تواند کالافیوری را در فضای خالی پیدا کند، اما پاس مدافع هلندی مقابل ریکاردو کالافیوری قرار نمی‌گیرد، که آرسنال را مجبور می‌کند حمله را دوباره شروع کند.

در مثالی دیگر، دوئه پس از اینکه حرکت کالافیوری او را به داخل کشاند، نزدیک به مرکز زمین قرار می‌گیرد. باز هم، این فضا را در سمت چپ دفاع خالی می‌کند و تروسار با مدافع راست پاری سن ژرمن یعنی اشرف حکیمی، که به دلیل تهدید مارتینلی قادر به ردیابی حرکت او نیست، به آن منطقه می‌رود.

گابریل سپس تروسار را پیدا می‌کند، در حالی که دوئه مطمئن نیست که باید مدافع میانی توپچی‌ها را تحت فشار قرار دهد یا مهاجم بلژیکی آن‌ها را. در همین حال، زائر امری برای دفاع از توپ به سمت تروسار حرکت می‌کند، که فضای خالی در میانه میدان را ایجاد می‌کند که کالافیوری برای حمله به آن کاملا موقعیت مناسبی دارد.

تروسار توپ را برای گابریل مارتینلی ارسال می‌کند.

مارتینلی با مشاهده فرار کالافیوری، توپ را به مدافع ایتالیایی می‌رساند. در ادامه کالافیوری نیز بوکایو ساکا را انتخاب می‌کند. او توسط مدافع حریف قرنطینه شده بود اما خودش را رها می‌کند تا شوت بزند. با توجه به گیف پایین ضربه ساکا در چارچوب نبود.

در زمان بازی‌سازی برای گل اول، «موقعیت‌گیری کالافیوری» بار دیگر دزیره دوئه را به داخل زمین می‌کشاند و تروسار به سمت فضای خالی حرکت می‌کند، در حالی که پارتی توپ را به گابریل پاس می‌دهد.

در این صحنه، ویتینسا موقعیت خودش را برای کنترل ریکاردو کالافیوری تغییر نمی‌دهد. بنابراین لیاندرو تروسار آزاد است که به راحتی توپ را انتقال دهد.

تروسار می‌تواند به راحتی دزیره دوئه را دریبل بزند. با توجه به موقعیت ابتدایی وینگر انریکه، او کاری نمی‌توانست انجام دهد.

تا ویتینیا آماده واکنش شود، تروسار به سمت دروازه پاریسی‌ها پیشروی می‌کند و پس از حرکت در عرض، کای هاورتس را در مقابل جانلوییجی دوناروما قرار می‌دهد تا با ضربه سر گلزنی کند.

در سمت دیگر زمین، این کای هاورتس بود که عمدتا به حمایت از بوکایو ساکا می‌پرداخت. با این حال، تروسار هم آنجا حضور داشت. در مثال زیر، حرکت تروسار باعث می‌شود که ویتینیا به کناره زمین منتقل شود.

در مثالی دیگر، کای هاورتس تمرکز ویتینیا را بر هم می‌زند تا توماس پارتی بین خطوط پاری سن ژرمن و در حالی که مدافع چپ انریکه به تروسار چسبیده است، مهاجم بلژیکی را صاحب توپ کند.

تروسار هم بوکایو ساکا را در سمت راست پیدا می‌کند تا وینگر انگلیسی یک ضربه ایستگاهی کسب کند. موقعیتی که تبدیل به گل دوم شاگردان میکل آرتتا شد.

چرخش‌ها و ترکیب پاس‌های آرسنال چندان نوآورانه نیستند، اما توانایی استفاده موثر از آن‌ها در مقابل آرایش‌ها و شکل‌های مختلف دفاعی حریف، چیزی است که آن‌ها را بسیار چشمگیر می‌کند. علاوه بر این، آرسنال نشان داده است که می‌تواند از این ابزارها برای آغاز حملات، پیشروی توپ به سمت دروازه حریف و شکستن دفاع حریف در یک سوم دفاعی استفاده کند. آرتتا تیمی ساخته است که چه در زمان داشتن توپ و چه در زمان از دست دادن آن، می‌تواند بازی را کنترل کند.

دیدگاهتان را بنویسید